Gå till innehåll

Hur går det med Frankfurtlinjen?

I mitten av februari i år upphörde linjen Jönköping-Frankfurt då flygbolaget flyBMI gick i konkurs. Linjen hade funnits sedan mars 2015 där flyBMI flög i s k codeshare med Lufthansa. Operationen delades med Karlstad Airport där flyget startade för att mellanlanda i Jönköping och därefter gå vidare till Frankfurt.

Sedan konkursen har ingen ny linje upprättats, trots att den var mycket uppskattad och en av de allra bästa i flyBMIs linjenät. Detta kan ju verka lite underligt och vi får också många frågor om Frankfurtlinjen. För att reda ut läget valde vi att ta ett snack med Jönköping Airports VD, Rony Forsberg.

Hej Rony, hur är läget?
Jo, det är bra! Vi har just haft invigning för vår nygamla linje till Stockholm-Arlanda samtidigt som vi är i slutfasen av vårt utbyggnadsprojekt och uppgraderingen till 4E-flygplats, så det är mycket som händer på Jönköping Airport nu. Fullt upp och jätteroligt! Hur är det själv?
Tack, det är bra.
Det är ju många som undrar över Frankfurtlinjen. Vad är statusen där?
Förstår det! Vi har sedan i våras befunnit oss i förhandlingar med två olika bolag och är så fortfarande. Nu har det varit sommar och semestrar som gjort att det inte hänt så mycket men vi rör oss hela tiden framåt i processen och har nu ökat farten igen.
Kan du säga vilka bolag vi förhandlar med?
Nej, det kan jag av förhandlingstekniska skäl tyvärr inte avslöja i nuläget.
Är upplägget detsamma som tidigare?
Ja, vi förhandlar tillsammans med Karlstad Airport. Målet är att få till en linje Karlstad-Jönköping-Frankfurt med dubbla avgångar varje dag måndag till fredag samt ett par helgavgångar och lika många ankomster.
flyBMI flög en Embraer 145 med plats för 49 passagerare. Kan det bli samma flygplanstyp den här gången?
Det får vi se, det beror förstås på vilket flygbolag det blir i slutändan. De bolag vi för en dialog med nu har större modeller i sina respektive flottor. Det rör sig istället om jetplan i storleksordningen 80-100 stolar. Dels är det lönsammare att flyga med en större maskin men vi ser också att marknaden är i behov av den storleken. Vi hade tidigt en jättebra kabinfaktor när flyBMI flög och vi förde diskussioner om större plan som tyvärr aldrig hann bli verklighet då.

Är det viktigt att det blir just Frankfurt som slutdestination eller skulle det kunna bli någon annan större europeisk hub? Exempelvis Paris, Amsterdam, London eller Köpenhamn?
Frankfurt är förstavalet eftersom det är en omfattande hub med goda valmöjligheter för vidaretransport ut i världen. Vi har samtidigt redan en upparbetad marknad som vill kunna ta sig dit från Jönköping. Samma sak i Karlstad. Som alternativ är de andra du nämner givetvis intressanta. Hetast av dem i nuläget är kanske Köpenhamn. Vi får utöver Frankfurt även en hel del frågor om just Köpenhamn, som dessutom kan vara billigare att flyga till samt skulle kunna ge en möjlighet till tre avgångar per dag.
Nu har det gått mer än ett halvår sen Frankfurtlinjen försvann. Vad är det som tar sådan tid? Är det inte bara att starta upp igen?
Det hela är en mycket komplex affär. Dels ska man hitta rätt flygbolag som kan leverera det vi önskar. Sen är det två kommunägda bolag som ska komma överens om en gemensam kostnadsbild tillsammans med aktuellt flygbolag komma fram till en acceptabel prislapp. Då det är en så pass omfattande affär blir beslutsvägarna ibland lite längre och kräver förankring hos våra ägare.
När tror du att förhandlingarna är klara?
Vår förhoppning är att sy ihop ett avtal under hösten och att kunna starta igång med trafiken igen snart därefter. Gärna innan jul men åtminstone i början på nästa år. Vi får skynda lagom, det är viktigt att vi får en bra produkt också!
Vi håller tummarna! Tack, och lycka till!
Tack själv!