Weekendresan till Krakow i april flyttas fram
Pressmeddelande goTO Nordics 2020-03-12 kl 20.00
goTO Nordics har kontinuerligt följt utvecklingen av Coronaviruset och följt de rekommendationer som utfärdats av UD och Folkhälsomyndigheten då det gäller resande i allmänhet och resor till de destinationer som vi har planerade för våren 2020 i synnerhet.
Efter att hört gårdagens presskonferens med regeringen och dessutom hört WHO utlysa en pandemi känner vi att vi måste agera. Idag utfärdade också den tjeckiska staten 30 dagar av det man kallar State Emergency (statskris) vilket innebär att inga svenskar tillåts att resa in i landet. Det är förvisso senare än så som våra resor går av stapeln men vi kan inte veta om det förlängs. Vi vidtar följande åtgärder då vi sätter våra resenärers hälsa i främsta rummet och för att den oro som vi upplevt att många har för att åka på våra resor ska kunna stillas. Samtidigt hoppas vi att vi längre fram i tiden ska kunna återgå till normalläge. Vi har därför idag beslutat följande angående våra resor i april 2020. Inga resor kommer att genomföras. Nedan listas de scenarion som vi just nu jobbar med. Vi kommer succesivt att informera och kontakta alla våra resenärer för att erbjuda alternativ enligt nedan.
Jönköping-Krakow 2 april
Resan den 2 april flyttas fram. Vi jobbar hårt för att kunna flytta avgången till hösten 2020. Det handlar främst om att säkra flyg och hotellkapacitet. Vi kommer att hålla alla bokade passagerare uppdaterade om detta lyckas för att de på så sätt ska kunna erbjudas en ny möjlighet att resa till Krakow. Bokade passagerare erbjuds också att flytta bokningen till den avgång vi har till Prag den 8 oktober 2020. Erlagd betalning flyttas då över till den nya resan.
Inom den närmaste tiden kommer resenärer att bli kontaktade via den emailadress som angivits vid bokningen med närmare information från oss. Vi ber om ert tålamod och hoppas ni har förståelse för den uppkomna situationen.
Allmänna riktlinjer för arrangörens ansvar enligt paketreselagen
Enligt paketreselagen har en resenär som köpt en paketresa rätt att avboka kostnadsfritt om det är farligt eller inte tillrådligt att åka till resmålet. För att en resenär ska ha rätt att avboka utan kostnad krävs att UD eller annan behörig myndighet avråder från resor till det aktuella resmålet. Det krävs vidare att man med sannolikhet kan konstatera att resmålet påverkas vid tidpunkten för resan. Om avresan ligger längre fram i tiden kan man inte med säkerhet säga att resmålet är påverkat vid den tidpunkten.
I dagsläget finns det endast en avrådan från resor till Kina. Så länge det inte finns en avrådan från att åka till resmålet får resenären därför avboka enligt arrangörens avbokningsregler. Detta innebär normalt sett när avbokning sker nära inpå avresa att kunden inte har rätt till återbetalning.
Resenärer som blir fast på resmålet på grund av att hotellet sätts i karantän, löper risk för att missa sin hemresa. I dessa fall har arrangören en allmän skyldighet att ge assistans till resenären, t.ex. hjälp att komma i kontakt med sjukvården i landet eller att hitta nya flygbiljetter hem, när karantänen har upphävts. Arrangören ansvarar dock inte för de kostnader som uppkommer härigenom. I dessa fall föreligger inget fel i paketresan, utan hemresan utförs i enlighet med avtalet. Resenär som inte inställer sig till hemresan får istället vända sig till sitt försäkringsbolag för att försöka få ersättning.
Läs mer på goTO Nordics hemsida
Kontaktinformation goTO Nordics
Tel: +46(0)480-780 360
E-post: goto@fly-goto.com